۲۲ تير ۱۴۰۲

شرکت صنایع الکترونیک مادیران وارد بازار سرمایه می شود

مدیرعامل هلدینگ مادیران خبر داد: در سال جاری تلاش بر ورود شرکت صنایع الکترونیک در بازار سرمایه می‌شود و این مسئله با دو هدف توسعه و خلق محصولات بیشتر از طریق تامین نقدینگی و همچنین به عنوان یک شاخص برای ارزیابی هلدینگ صنایع مادیران با شاخص NAV و یک بنچ مارک ( شرکت های زیر مجموعه و بازار ) خواهد شد.

علی کرمی مدیرعامل هلدینگ مادیران در مجمع عمومی سالانه  1401صنایع مادیران با تشریح مهمترین اقدامات سال گذشته و تشریح برنامه‌ریزی‌ و بودجه‌بندی در سال 1402، بیان کرد: در سال گذشته با مشکلاتی نظیر فروش و همچنین عدم حضور تکنسین‌های اروپایی برای نصب خط لوازم خانگی و یخچال رو به رو بودیم که خوشبختانه این مشکلات بر طرف شده است.

وی تشریح کرد: صنایع مادیران در چشم‌انداز سال 1402، تغییر ساختار شرکت از تولیدی به شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ را در نظر دارد و در همین راستا تمامی فعالیت‌های تولیدی به زیرمجموعه‌ها منتقل شده است.

کرمی بیان کرد: بهبود و توسعه حاکمیت شرکتی با رویکرد تغییر از شرکت تولیدی به یک شرکت سرمایه‌گذاری (رویکرد ارزش‌آفرینی شرکت مادر در شرکت‌های زیرمجموعه) از جمله اهداف و چشم‌اندازهای صنایع مادیران است. این شرکت در نظر دارد در سال جاری سیستم BI به‌منظور امکان کنترل و نظارت آنلاین و به‌خط در شرکت‌های زیرمجموعه را راه‌اندازی کند.

وی افزود: صنایع مادیران به‌دنبال تغییر ساختار حقوقی شرکت از تولید به سرمایه‌گذاری و تغییر جایگاه شرکت در فرابورس از شرکت تولیدی به شرکت هلدینگی و سرمایه‌گذاری بوده است و با دریافت مجوزهای لازم این امر تا چند ماه آینده عملی می‌شود. در این صورت ارزیابی شرکت بجای P/E باید بر اساس NAV صورت بگیرد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران مطرح کرد: امسال، نخستین سالی بوده که مادیران لوازم خانگی بزرگ خود را به صورت گسترده وارد بازار می‌کند و تصمیم دارد سهم‌ خود از بازار را از ۳درصد به ۱۰درصد برساند. این هلدینگ در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیرونی ندارد.

وی همچنین ضمن بیان اقدامات صورت گرفته مادیران درخصوص مسئولیت اجتماعی، گفت: 3 درصد نیروی کار در مادیران را افراد ناتوان و کم توان را تشکیل می‌دهند که این مسئله در راستای مسئولیت های اجتماعی انجام می‌شود.

کرمی با اشاره به فعالیت این هلدینگ از طریق دو نشان تجاری، گفت: مادیران مالک صد در صدی ایکس‌ویژن X.vision بوده و نمایندگی انحصاری تی سی ال را نیز بر عهده دارد. تی سی ال یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی بوده که در سال 2022 در رنکینگ جهانی در فروش تلویزیون، مقام سوم را کسب کرد و در سال 2023 از نظر تعداد تولید به رنکینگ دوم دست یافته است.

وی با اشاره به فعالیت مادیران با استفاده از نشان تجاری تی سی ال، گفت: تی سی ال در حوزه لوازم خانگی جزء 10 برند نخست دنیاست؛ همچنین در حوزه تولید کولرگازی در رتبه سوم و یا چهارم جهانی قرار دارد و مادیران نیز نمایندگی انحصاری این شرکت را برعهده داشته و محصولات آن را در ایران تولید می‌کند. طی سال گذشته مادیران به‌عنوان بهترین تولیدکننده، توزیع‌کننده و فروشنده محصولات تی سی ال در خاورمیانه انتخاب شد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران بیان کرد: سال گذشته سودسازی شرکت 107 درصد رشد داشته و برای سال آینده بودجه‌ قابل توجهی برای توسعه شرکت در نظر گرفته شده است و انتظار و امیدواریم به ۱۰ همت برسیم. ( بودجه مصوب کم تر از این عدد است )بودجه مذکور توسط هیات مدیره مصوب شده و پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال آینده رشد حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.

وی در تشریح برنامه‌های این شرکت برای دست‌یابی به رشد صد درصدی، گفت: در طول سه سال گذشته در شرکت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری زیادی کردیم اما تاکنون بهره کافی از آن نبرده‌ایم و این مسئله به علت مشکلات مربوط به نصب و تکمیل محصولات بوده است. در سال جاری انشالله این شرکت سه برابر بزرگتر خواهد شد و این هدف سخت‌گیرانه‌ای است که به دنبال تحقق آن هستیم.

کرمی اضافه کرد: خطوط تولید لوازم خانگی با ظرفیت قابل قبول فعالیت می‌کند. چهار پلتفورم تولید یخچال داریم  و سه پلتفورم دیگری را خریداری کردیم که این خرید بر اساس نیاز و سلیقه بازار ایران شکل گرفته است؛ این پلتفورم‌ها امسال تک به تک وارد کشور شده و تولید آنها را آغاز خواهیم کرد. از طرفی سبد تولید محصولات خود را تکمیل کردیم.

مدیرعامل هلدینگ مادیران تشریح کرد: اقدام سازنده دیگری که جهت توسعه شرکت مادیران انجام شده، مربوط به افزایش دو برابری تولید کولر گازی بوده است. در سال گذشته تعداد کمی تولید و فروخته شد اما با توجه تکمیل خطوط مربوطه، هدف تولید و فروش دو برابری محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد صد درصدی مادیران در سال جاری بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ممکن بوده اما دست‌یابی به این هدف با مشکلاتی مواجه است، گفت: تامین سرمایه در گردش یکی از چالش‌های این شرکت بود که از طریق بازار سرمایه توانستیم 900 میلیارد تومان را تامین کنیم و بخشی از مشکلات مربوطه برطرف شد. همچنین چالش‌های دیگری در خصوص تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران ادامه داد: مشکلاتی نظیر قاچاق نیز وجود دارد اما باتوجه به کیفیت خوب محصولات نگرانی از این بابت وجود ندارد. در هلدینگ مادیران تمام انرژی و تمرکز خود را در صنعت لوازم خانگی گذاشته‌ایم و امیدواریم در این زمینه همانند موفقیت‌هایمان در صنایع الکترونیک، به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: شرکت صنایع الکترونیک موفق‌ترین و بهترین شرکت‌های مادیران بوده و حدودا سهم 20 درصدی را در سهم بازار ایران دارد. این شرکت تامین کننده محصولات تصویری در کشور بوده است و با مسابقات جام جهانی فوتبال در سال گذشته، 45 هزار تلویزیون با تخفیفات ویژه و با مجوز وزارت صمت بفروش رساند؛ همچنین حدود 7 هزار تلویزیون نیز به‌طور مستقیم از طریق فروش غیرحضوری و اینترنتی فروخته شد و در نهایت توانستیم در سال گذشته رشد 107 درصدی را محقق کنیم.

کرمی در ادامه با اشاره به ابهام برخی از رسانه‌ها مربوط به رشد تعدادی محصولات شرکت صنایع الکترونیک، بیان کرد: تولید محصولات روند رو به رشدی را دارد اما به‌طور کلی استراتژیمان بر فروش محصولات باکیفیت‌تر و با اینچ بالاتر بوده است که این مسئله ارزی به‌خصوص را برای شرکت ایجاد می‌کند. خوشبختانه در سال گذشته اینچ محصولات بیشتر شده که این موضوع حاکی از افزایش کیفیت و توان تولیدی شرکت است.

مدیرعامل هلدینگ مادیران خبر داد: در سال جاری تلاش بر ورود شرکت صنایع الکترونیک در بازار سرمایه می‌شود و این مسئله با دو هدف توسعه و خلق محصولات بیشتر، تامین نقدینگی و همچنین ارزیابی شرکت با توجه به NAV و افزایش بنچ مارک دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل مربوط به شرکت پلاستیک مادیران، بیان کرد: سه گروه محصول در شرکت پلاستیک تولید می‎شود که شامل تولید تزریقی (تامین کننده قطعات پلاستیکی یخچال‌ها و تلویزیون) بوده که در زنجیره ارزش بسیار کمک کننده است. شرکت پلاستیک مادیران توان تامین قطعات مربوط به 3 پلتفورم جدید یخچال خریداری شده را دارد و سه شیفت کامل می‌تواند این محصول را تکمیل کند.

کرمی اضافه کرد: یکی دیگر از محصولات شرکت پلاستیک مربوط به محصولات تخریب‌پذیر بوده که دوستدار طبیعت بوده است و سومین محصول نیز مربوط به تولید لوازم خانگی کوچک می‌شود که سال گذشته مصوب شد. سال گذشته تولید جاروبرقی را داشتیم و امسال محصولات دیگری نظیر اتو، قهوه‌ساز، سرخ‌کن با هوا و… را پیش خواهیم برد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران بیان کرد: با وجود کوچک بودن شرکت پلاستیک، اهداف بزرگی را برای آن در نظر داریم و این شرکت می‌تواند آینده درخشانی در مادیران داشته باشد.

وی با اشاره به یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه مادیران، گفت: شرکت فروشگاه زنجیره‌ای یکی دیگر از زیرمجموعه‌های مادیران بوده است؛ در سال گذشته 25 فروشگاه داشتیم که امسال این عدد به 50 عدد رسیده است و تا سال آینده تعداد فروشگاه‌ها به صد عدد خواهد رسید. البته باتوجه به اینکه بخش زیادی از منابع خود را به تولید و فروش محصولات لوازم خانگی اختصاص می‌دهیم، احتمال راه‌اندازی 70 فروشگاه وجود دارد.

کرمی بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها به فروش محصولات لوازم خانگی اکتفا نمی‌کند بلکه لوازم الکترونیک و لپ‌تاپ و سایر محصولات تولیدکنندگان ایرانی را به فروش می‌رساند و امکان توسعه آن تا 300 الی 400 فروشگاه طی چندین سال آینده وجود دارد اما در سال جاری تمرکز و هدف صد فروشگاه مدنظر قرار دارد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران با اشاره به شرکت خدمات پس از فروش مادیران، گفت: این شرکت پشتیبانی را بر عهده دارد و در زنجیره ارزش بسیار کمک است. این شرکت در 30 الی 40 سال در زمینه پشتیبانی فعالیت داشته و بیش از 700 نقطه کشور نمایندگی وجود دارد و 2 هزار تکنسین در این بستر ارئه خدمات می‌کند.

لازم به ذکر است، در ادامه این مجمع پس از ارائه گزارش حسابرسی، مفاد تغییرات در اساسنامه صنایع مادیران نیز مورد بررسی قرار گرفت.


دیدگاه کاربران

captchatoken